När en olycka sker och du behöver invaliditetsintyg
Olyckor och skador är ingenting man ska behöva gå och oroa sig över i vardagen. Men det är tyvärr en del av livet att man kanske råkar ut för någonting ibland. Det kan handla om en olycka på arbetsplatsen, att man gör sig illa i hemmet när man renoverar eller liknande, eller kanske att man råkar ut för en trafikolycka när man är på väg hem.
De allra flesta människor slipper lyckligtvis bestående problem när de råkar ut för en olycka, men ibland kan man ha sådan otur att man får en bestående funktionsnedsättning. Ibland kan detta innebära att man får svårt att klara av sin vardag, med arbete och andra sysslor som behöver göras.
Du som har en olycksfallsförsäkring har dock rätt till ersättning från ditt försäkringsbolag, som hjälper dig om du råkar ut för en allvarlig olycka. För att försäkringsbolaget ska kunna fatta ett beslut behöver de tillräckligt med information om dina besvär. Om de inte har tillräckligt med information kan de be dig skicka in ett invaliditetsintyg.
Vad är ett invaliditetsintyg egentligen?
På ett väldigt kortfattat sätt kan man säga att ett invaliditetsintyg är en beskrivning av de besvär du har efter att du har skadat dig. Det fungerar som komplement om de journalkopior med mera, som försäkringsbolaget har, inte räcker till för att bedöma vilka besvär du har.
Hur går det till när man ska skaffa ett invaliditetsintyg?
Visst kan det kännas jobbigt att behöva ha med försäkringsbolag att göra, särskilt om man har skadat sig och behöver hjälp. Som tur är så är det ingen komplicerad process att få ett invaliditetsintyg.
Om ditt försäkringsbolag ber dig om ett invaliditetsintyg, bokar du först en tid hos en läkare för en invaliditetsundersökning. Väl där kommer läkaren att intervjua dig om dina problem och sedan genomföra en grundlig undersökning. När allt är klart skickar läkaren intyget till försäkringsbolaget. Svårare än så är det inte.